De nieuwe eisen voor de bescherming aan de achterzijde tegen klemrijden treden binnenkort in voege, ook voor nieuwe individuele goedkeuringen. De wijziging houdt hogere testkrachten en andere afmetingen in. De FOD Mobiliteit en Vervoer voorziet wel een restantvoorradenregeling.
Verder lezen..Voorwaarden voor het plaatsen van transparante afschermingen in voertuigen n.a.v. Covid-19.
Verder lezen..In december 2020 deelden we al mee dat MOW Vlaanderen dit niet eist. SPW Wallonië heeft nu hun aanpak verduidelijkt ...
Verder lezen..Moet men de COC' s of IGC's van voorgaande fasen bewaren of meegeven? Wat zegt de nieuwe verordening? Is er een verschil tussen de regio's? .....
Verder lezen..De regio's geven antwoord op al uw WLTP vragen ...
Verder lezen..Vanaf vrijdag 20 november 2020 is er een nieuwe versie van Fastlane online.
Vanaf deze nieuwe release moet voor alle nieuwe voertuigen van categorie M, N en O het kader 2018/858 gekozen worden ....
In bepaalde steden (voornamelijk buitenland) wordt de wielbasis beperkt. Dit zorgt voor een te grote overbouw en overbelasting van de achteras.
Om dit te vermijden moet soms de laadruimte ingedeeld worden met compartimenten om zo de lading te kunnen spreiden ...
Sinds 1 september 2020 zijn de nieuwe kaderrichtlijn 2018/858 en het uitvoeringsbesluit 2020/683 van toepassing. Wij geven u graag een update ...
Verder lezen..Vanaf 1 januari 2021 moet u er rekening mee houden dat verschillende nieuwe voertuigen (van categorie M1 en N1 klasse 1) geblokkeerd zullen worden bij inschrijving ...
Verder lezen..OPGEPAST! Nieuwe Heavy Duty-voertuigen met een referentiemassa ≤ 2.610 kg vallen vanaf 1 januari 2021 onder de WLTP-regelgeving. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden bij de op- of ombouw ....
Verder lezen..De drie gewesten hebben eind 2019 beslist dat nu ook een mal mag gebruikt worden om te bepalen of de laadopening voldoende groot is bij ombouw naar licht vracht enkele cabine (enkel voor nationale goedkeuringen) ...
Verder lezen..Opgelet: vanaf 26 juli 2020 kunt u bepaalde M3-voertuigen misschien niet meer inschrijven!
Verder lezen..Indien de keuring van de tachograaf of snelheidsbegrenzer had moeten plaatsvinden tussen 1 maart 2020 en 31 augustus 2020, dan wordt deze termijn in Vlaanderen met 6 maanden verlengd na de dag waarop de controle had moeten plaatsvinden.
Verder lezen..Vanaf 1 september 2020 moet u er rekening mee houden dat verschillende nieuwe voertuigen (van categorie N1 en N2) geblokkeerd zullen worden bij inschrijving ...
Verder lezen..Vanaf 1 juli 2020 moeten bepaalde zware bedrijfsvoertuigen (groep 11, 12 en 16) over de VECTO-waarde en een klanteninformatiedossier beschikken als ze niet op een restantvoorradenlijst staan ...
Verder lezen..Voortaan worden de commerciële platen onderverdeeld in drie categorieën, nl. de proefrittenplaten (Y), de handelaarsplaten (Z) en de beroepsplaten (V) ...
Verder lezen..Voorwaarden voor het plaatsen van transparante afschermingen in voertuigen n.a.v. Covid-19.
Verder lezen..Op dinsdag 14 april 2020 is er een nieuwe release van Fastlane gepland. Vanaf deze release zal elke constructeur de goedkeuringscertificaten en de duplicaten zelf moeten afdrukken ...
Verder lezen..Maatregelen van de stations voor Technische Keuring in België naar aanleiding van de Coronacrisis ...
Verder lezen..Nieuwe fabrikanten kunnen bij MOW (Vlaanderen) enkel erkend worden als fabrikant indien ze over één of meerdere productielocaties in Vlaanderen beschikken ...
Verder lezen..Het Vlaamse Gewest heeft een herziening van de informatieve instructienota uit 2018 gepubliceerd die bijkomende informatie verschaft over de reglementering over spatborden, spatlappen en opspatafschermingssystemen ...
Verder lezen..Aerodynamische voorzieningen op bussen, vrachtwagens en hun aanhangwagens die slecht werken, onveilig zijn of gebreken vertonen, mogen in geen geval gebruikt worden. Ze moeten altijd in gesloten stand worden gehouden. En indien mogelijk onmiddellijk gedemonteerd.
Verder lezen..Voor zware bedrijfsvoertuigen van categorie N moet de basisfabrikant een VECTO-waarde berekenen. Vanaf 1 januari 2020 moeten de voertuigen van groep 1, 2 & 3 een klanteninformatiedossier hebben ....
Verder lezen..De Verordening 2018/1832 bepaalt dat bij elke 2de fase van een voertuig dat onder de WLTP-regelgeving valt, de CO2-waarden herberekend moeten worden. Voorwaarde is wel dat een tool door de basisfabrikant ter beschikking wordt gesteld ...
Verder lezen..De MTM’s verschillen nu soms van gewest tot gewest. U vindt ze in het schema hieronder. In Wallonië zijn er ook bijkomende voorwaarden om een voertuig tot 50 ton te laten goedkeuren ...
Verder lezen..Vanaf 1 december 2019 zullen gebreken aan de lichten en reflectoren strenger worden gekeurd in de Vlaamse keuringscentra ...
Verder lezen..Op donderdag 31 oktober 2019, na 17u, zal de toepassing iFast definitief stopgezet worden.
Gelieve er rekening mee te willen houden dat er vanaf dan geen enkel certificaat meer kan gegenereerd worden, ook al werd er voordien een i-Fast dossier opgestart in Bevasys ...
Zoals de meesten van jullie al weten, lopen Bevasys (bevasys.be) en het platform IFAST (ifast.vlaanderen.be) op hun einde in Wallonië ...
Verder lezen..In juli 2019 meldde de gewesten dat COP-bedrijven de herberekening van de WLTP-waarden in de COP-erkenning moesten opnemen. Er was daarna veel onduidelijkheid over de uitvoering van de audits ...
Verder lezen..Geregeld vaardigt de overheid een restantvoorradenregeling uit voor voertuigen die niet langer ingeschreven mogen worden wegens ongeldige goedkeuringen. Voornamelijk op vlak van emissiegoedkeuringen. Door gebruik van ...
Verder lezen..Constructeurs krijgen regelmatig opmerkingen van keuringsstations over het vermelde aantal zitplaatsen en rolstoelplaatsen op een IGC. De onduidelijkheid wordt veroorzaakt omdat meerdere combinaties zitplaats-rolstoelplaats mogelijk zijn ...
Verder lezen..De overgrote meerderheid van COP-audits in Vlaanderen wordt momenteel uitgevoerd door erkende technische diensten. Daarom heeft MOW beslist dat het uitvoeren van COP-audits door de Cel Homologatie en Technische Keuring niet langer een onmisbare dienstverlening vormt ...
Verder lezen..Vanaf 1 september 2019 zullen verschillende nieuwe voertuigen worden geblokkeerd bij de inschrijving wegens ontoereikende euronormen (de homologatie van deze voertuigen is niet langer geldig qua emissieniveau) ...
Verder lezen..In het kader van het opnieuw berekenen van de CO2-waarde in functie van WLTP is ook een aanpassing/uitbreiding van de COP-erkenning nodig ...
Verder lezen..Het draagvermogen voor goederen van een voertuig moet ten minste gelijk aan het draagvermogen voor personen, uitgedrukt in kg ...
Verder lezen..